Procesas

Procesas – kaip gimsta Laisvės kalva?

Pasakoja Andrius Labašauskas.

Pasiruošimas kūrybiniam procesui

Man daug laiko teko praleisti gamtoje, miške, vietose, kur kovojo ar žuvo Laisvės kariai. Dalis medžių memorialo maketui buvo surinkti Molėtų rajone. Tinkamą žievę ąžuolo atliejai formuoti radau sename ąžuolyne, atlipusią nuo seno galingo medžio. Didelę pušies žievę aptikau Vilniuje, Vingio parke. Viską atsivežiau į studiją Vilniuje.

Formos kūrimas

Kai paruošiamieji darbai buvo baigti, su komanda atliejome keturias testines 1×1 m dydžio plokštes spalvai ir faktūroms tikrinti. Nuliejome gipsinę formą apimties ąžuolui ir pušiai suformuoti, ir tada prasidėjo lipdymo etapas. Į didžiules dėžes supylus molį, ant jo pradėti inkrustuoti medžiai – tai, ką buvau surinkęs miškuose. Iš pradžių lipdžiau rankomis, bet vaizdas manęs netenkino, todėl perlipdęs dar kelis kartus ir pasitaręs su patyrusiais kolegomis, skyriau laiko pasigaminti specialiems įrankiams tekstūroms ir reljefui formuoti. Mastelis buvo gana didelis, tai ir įrankiai buvo atitinkami. Dažnai jaučiausi vietoje pieštuko ar peiliuko laikantis irklą.

Lipdymo etapo pradžioje buvo ir neplanuotų dalykų – pavyzdžiui, atšalus orams studijoje užšaldavo vanduo ir molis. Teko statyti vidinį šiltnamį ir jame šildyti plokštes su moliu, kad būtų įmanoma dirbti. Baigus darbus su molio lipdymu, ant medžių kamienų buvo raižomi Laisvės kovotojų slapyvardžiai, virinama armatūra, atliekami kiti techniniai darbai.

Betono liejimas

Prieš liejant betoną į formą, kurią pasidariau iš molio ir medžių kamienų bei žievės, visa molio masė buvo užšaldyta, ant molio atsiradęs ledo mikro sluoksnis užtikrino, kad tekstūra gausis labiau plastiška ir aštri. Išliejus betoną ir jam sustingus, nuo jo reikėjo nurinkti prilipusį molį, kas truko labai ilgai ir kainavo daug pastangų. Galiausiai pačias Laisvės kalvos miško plokštes reikėjo nuplauti galingiausiu aukšto slėgio srovės įrenginiu – betonas šį testą išlaikė, vadinasi, kūrimo procese techninių klaidų nepadaryta.

Kas toliau?

Tokiu būdu nulietos tik dvi plokštės, sudarančios tik mažą dalį Laisvės kalvos. Visą procesą reikės kartoti, kurti naujas formas, kol bus sukurta visa Laisvės kalvos memorialinė siena – miškas. Šie darbai turės vykti dirbtuvėse, o pabaigus miško plokščių liejimą, kūrybos procesas persikels į Lukiškių aikštę – pastačius memorialinę sieną, prie jos būtų pilama Laisvės kalva.